Kao italijanski odgovor na francuski seks simbol Brižit Bardo, ali i kao zamena za Đinu Lolobriđidu i Sofiju Loren, u rimskim, visokim filmskim krugovima početkom šezdesetih kreiran je budući imidž glumice Klaudije Kardinale. Da je to bio dobar potez, svedoče reči slavnog britanskog glumca Dejvida Nivena, koji je izjavio da je, posle špageta, Klaudija najuspešniji italijanski izum
Klaudija Kardinale najčešće je
opisivana kao oličenje lepote iz 18. veka. Kao mnoge italijanske zvezde,
i Klaudija je u svet glume ušla pobedom na izboru za mis. Kombinacija
eksplozivnog seksepila, lepote, maslinastog tena, tamnog, hrapavog glasa
iz „spavaće sobe“, uz prirodan talenat, garantovala je ovoj Tunižanki
na radu u Italiji otvoren put ka zvezdama. Više od sto filmova bilo je u
karijeri koja je počela slučajno, a život je kasnije tekao kao filmski
scenario - od ljubomornih scena sa De Nirom, neuzvraćene ljubavi sa
Brandom, sina koga je morala da krije, pa sve do filmskih remek-dela.
Producent Franko Kristaldi, za koga se Klaudija kasnije udala,
transformisao je prirodnu lepoticu Klaudiju u internacionalni seks
simbol. Iako nikad nije dostigla uspeh slavnih Brižit, Đine ili Sofije,
ona je ipak snimila brojne značajne filmove, radeći sa najboljima:
Viskontijem, Felinijem, Leonijem, Blejkom Edvardsom, Ričardom Bruksom...
Možda je najbolju ocenu o Klaudiji dao londonski list Independent
u članku iz 2011. godine, navodeći 15 najboljih italijanskih izvoznih
proizvoda, gde je Klaudiji dodeljeno prvo mesto. „Neki bi se odlučili za
Sofiju, drugi za Đinu, treći za Moniku Beluči, ali od svih filmskih
boginja koje su dominirale italijanskim filmom, Klaudija je
nedvosmisleno najprovokativnija.“
Počeci
Uprkos opštem oduševljenju njenom pojavom, filmska karijera kretala se
nekako usporeno. Rođena je 1938. godine u malom mestu udaljenom samo 10
kilometara od glavnog grada Tunisa, u porodici sicilijanskog porekla.
Tunis je bio pod francuskim protektoratom, Klaudijina majka
Francuskinja, pa nije čudno što nije govorila italijanski sve do 18.
godine. Da ipak u životu ništa nije slučajno, kazuje podatak da je taj
presudni izbor za najlepšu Tunižanku održan 1957. godine u vrtu
italijanske ambasade. Klaudiju su bukvalno sa ulice doveli na pozornicu,
stavili joj lentu i proglasili pobednicom. Nagrada za lepoticu bio je
odlazak u Veneciju na filmski festival. Ostalo je istorija.
U Veneciji je nosila bikini, ali i tradicionalnu odeću, pa su je
paparaci neprekidno snimali, nudili svoje veze... Počela je da uzima
časove glume u filmskoj školi Centro Sperimentale u Rimu i
ubrzo počela da dobija male uloge. Ipak, bila je isuviše mlada i posle
tri meseca odustala je od svega. Činilo se da gluma nije za nju,
prvenstveno zbog problema sa lošim italijanskim. Vratila se kući, da bi
ubrzo otkrila da je trudna iz veze sa misterioznim Francuzom starijim od
nje deset godina. Rodila je sina Patricija. Izuzetno motivisana da kao
samohrana majka nađe posao, potpisala je ugovor sa italijanskim filmskim
studijom koji je vodio 14 godina stariji Franko Kristaldi, njen prvi i
jedini muž (u braku su bili od 1966-1975. godine). Po njegovom savetu,
zbog potencijalnog skandala, Patricijo je predstavljan kao Klaudijin
mlađi brat, da bi tek u 19. godini saznao da mu je Klaudija majka. Od
razvoda do današnjih dana njen životni partner je reditelj i scenarista
Paskvale Skvitijeri sa kojim ima ćerku Klaudiju.
Put ka slavi
Mediji su odmah prepoznali tamniju verziju BB, pa je i Klaudija dobila
ekskluzivnu skraćenicu KK. Na talasu obostrane popularnosti, dva seks
simbola igrala su zajedno u francuskoj parodiji na vestern Les Petroleuses (1971).
Klaudija je postala internacionalna zvezda posle uloge u svevremenskom hitu Blejka Edvardsa, The Pink Panther
(1963) gde je dobila šansu da igra pored glumačkih doajena, savršenog
džentlmena Dejvida Nivena i izuzetno zabavnog Pitera Selersa.
Pojavila se u 156 filmova! Najproduktivnija decenija bila je između
1960. i 1970. godine kad je snimila 30 filmova, između ostalih čuveni
klasik 8½, The Leopard (1963), Rocco e i suoi fratelli (Roko i njegova braća), vestern The Professionals (1966) pored Berta Lankastera i Li Marvina i naravno kultni „špageti“ čuvenog reditelja Serđa Leonija - Once Upon a Time in the West (Bilo jednom na divljem zapadu).
Razvod od Kristaldija nije bio samo preokret u privatom, nego i
profesionalnom životu. Konačno se oslobodila stereotipa glumice koju
privlače dominantni producenti koji rukovode karijerom. Sloboda je
stigla sa visokom cenom, jer je Kristaldi opstruirao ne samo njenu
karijeru, već i Skvitijerijevu. Klaudiju je 1976. kontaktirao Franko
Zafireli da igra u televizijskom filmu Jesus of Nazareth koji je, na njenu sreću, sniman u zemlji njenog rođenja. Od tada je sve krenulo bez pritisaka.
Amerika
„Moja prednost je u tome što me Holivud nikad nije zanimao. Oni su mene
zvali. Čim ukadriraju neku potencijalnu zvezdu, moraju da je imaju i
ostvare nad njom monopol. Zavežu vas ugovorom, i na neki način vam
razore karijeru!“, izjavila je jednom prilikom. Klaudija je uspela da se
odbrani: odbila je da potpiše ekskluzivni ugovor sa Universal studiom.
Tokom trogodišnjeg boravka u industriji zabave igrala je pored holivudskih ikona: Roka Hadsona u filmu Blindfold, Džona Vejna i Rite Hejvort u filmu Circus World, kao i sa Barbarom Strejsend, Stivom Mekvinom, i ozloglašenim plejbojem Vorenom Bitijem!
Uspešne osamdesete
Rane osamdesete donele su joj dva veoma značajna ostvarenja: najpre je u ratnoj drami La Pelle (1981)
rediteljke Lilijane Kavani po četvrti put zaigrala sa Mastojanijem i
dobila priznanje za najbolju italijansku glumicu; iste godine nemački
reditelj Verner Hercog dodelio joj je ulogu u filmu Fitzcarraldo
pored Klausa Kinskog, radili su u nemogućim uslovima, u amazonskim
džunglama i zasluženo 1982. godine osvojili u Kanu Zlatnu palmu!
Temperament
Kao tinejdžerka bila je divlja, luckasta, muškobanjasta, tukla se sa
dečacima samo da bi im pokazala da devojčice mogu da budu i jače od
njih. Uvek je prihvatala izazove. „Kad sam bila mlada, uvek sam trčala
za vozom i utrčavala samo da bih pokazala da to mogu. Takav stav mi je
pomogao da se snađem u svetu muškaraca, nisam bila zastrašena, nego sam
osećala snagu da sa njima mogu da se takmičim. Moja filozofija života
oduvek je bila jasna: ono što želiš, to i možeš! To posebno važi za ovaj
posao - ne možeš i ne smeš da budeš slab! Nikad se posle razvoda od
Kristaldija nisam preudala, samo da bih zadržala svoju nezavisnost. Ne
želim da ljudi sude o mojim ličnim izborima, već samo o radu“, izjavila
je slavna glumica.
Godine koje prolaze
„Živim samo jedan život, ali sam ih na filmu odigrala tačno 156. Morate
biti jaka ličnost jer konstantno postoji rizik da zaboravite ko ste
zapravo. Jednom me je Rita Hejvort rastužila kad je ušla u moju
garderobu, rasplakala se i rekla: "I ja sam nekad bila lepa!" Nostalgija
za mladošću ponekad doslovce ubije zvezde! Ne možete zaustaviti vreme.
Ne postoji takva estetska hirurgija. Nikad ništa nisam radila sa svojim
licem, i oduvek sam mrzela ideju o fejsliftingu.“
Možda zato i nije iznenađenje da je godinama Klaudijina najbolja
prijateljica slavna Brižit Bardo koja deli iste stavove o životu, ali i
rekonstruktivnoj hirurgiji. Tajna zadržavanja dobre forme leži u
aktivnom životu. I danas, u 77. godini, Klaudija je veoma aktivna.
Nedavno je sa mladim rediteljima snimala filmove u Austriji, Španiji i
Americi.
Iza kamere
- Prvi Klaudijin ugovor podrazumevao je da ne sme da skraćuje kosu, da
se udaje i naravno da se ugoji. Zato niko i nije smeo da zna da ima
sina.
- Zbog lošeg italijanskog sa jakim francuskim akcentom njen glas je uglavnom bio sinhronizovan.
- Za razliku od mnogih svojih kolega koji su živeli u Rimu, Pariz je bio njen dom.
- Pre večere voli čašu suvog martinija, a posle bogato, crno vino.
- Nikada nije imala telohranitelje ili vozača. Sve je volela da radi sama.
- Voli da je oslovljavaju inicijalima KK.
- Dugo su je smatrali jednom od najlepših žena sveta, pojavila se u više od 900 magazina u preko 25 zemalja. Magazin Los Angeles Times 2011. godine svrstao je u red 50 najlepših žena u istoriji filma.
- Govori francuski, italijanski, engleski, španski i arapski.
- Iako je bila jedan od najvećih seks simbola na svetu, nikad se na filmu nija pojavila naga niti u toplesu
Stavovi
„Skandali i golotinja nisu neophodni da bi neko postao glumica. U svemu mora da postoji misterija.“
“Glumica mora da ima snažan karakter, u suprotnom gubi identitet.”
„Viskonti je voleo moju prirodnu kosu, Felini me je želeo kao plavušu.
Život mi je prošao u farbanju kose između njihovih filmova.”
“Viskonti mi je dao krila, Felini pomogao da se pomirim sa sobom. Probe
su kod Viskontija morale biti savršene, dok Felini nije imao ni
scenario, sve je kod njega bila improvizacija. Često je govorio: 'Ti
pripadaš Africi, zemlji. Zato si moja muza'.“
Antrfile 3
Muškarci
Mastrojani je priznao da je Klaudiju voleo čitavog života, De Niro je
ludeo zbog ljubomore. Uvek je oko nje bilo mnogo muškaraca koji su je
želeli, a ona je želela samo jednog: Marlona Branda. Postoji priča da je
on saznao u kom je Klaudija hotelu, došao je na vrata, pokušao da je
zavede. Klaudija krivi sebe što je svima u Holivudu rekla da je Brando
njen idol i odbila ga je...On se, navodno, okrenuo, zalupio vratima i
otišao.
Bila je u romantičnim vezama sa najzgodnijima: Mekvinom, Delonom,
Belmondom...Sa Bitijem nikad nije prešla granicu prijateljstva koje
traje i danas.
Komentari (0)